• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter Telegram
مدیریت بهره‌وری
مقالات آماده انتشار
شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1396)
دوره دوره 10 (1395)
دوره دوره 9 (1394)
دوره دوره 8 (1393)
دوره دوره 7 (1392)
دوره دوره 6 (1391)
دوره دوره 5 (1390)
دوره دوره 4 (1389)
دوره دوره 3 (1388)
دوره دوره 2 (1387)
دوره دوره 1 (1386)
شماره شماره 3
شماره شماره 2
شماره شماره 1
خدیوی, اسداله, اشرفیان, ارسلان. (1386). تدوین مدلی برای مدیریت منابع انسانی مدیران مدارس عجبشیر در سال تحصیلی (86-1385). مدیریت بهره‌وری, 1(1), 121-146.
اسداله خدیوی; ارسلان اشرفیان. "تدوین مدلی برای مدیریت منابع انسانی مدیران مدارس عجبشیر در سال تحصیلی (86-1385)". مدیریت بهره‌وری, 1, 1, 1386, 121-146.
خدیوی, اسداله, اشرفیان, ارسلان. (1386). 'تدوین مدلی برای مدیریت منابع انسانی مدیران مدارس عجبشیر در سال تحصیلی (86-1385)', مدیریت بهره‌وری, 1(1), pp. 121-146.
خدیوی, اسداله, اشرفیان, ارسلان. تدوین مدلی برای مدیریت منابع انسانی مدیران مدارس عجبشیر در سال تحصیلی (86-1385). مدیریت بهره‌وری, 1386; 1(1): 121-146.

تدوین مدلی برای مدیریت منابع انسانی مدیران مدارس عجبشیر در سال تحصیلی (86-1385)

مقاله 6، دوره 1، شماره 1، تابستان 1386، صفحه 121-146  XML اصل مقاله (246 K)
نوع مقاله: علمی پژوهشی
نویسندگان
اسداله خدیوی1؛ ارسلان اشرفیان2
1استادیار و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2کارشناس ارشد مدیریت آموزشی
چکیده
پژوهش حاضربا هدف ارائه مدلی برای مدیریت منابع انسانی مدیران مدارس آموزش و پرورش شهرستان عجب شیر صورت گرفته است. با توجه به اهداف پژوهش سوالات آن عبارتنداز:

مولفه‌های مدیریت منابع انسانی مدیران مدارس کدام‌ها هستند؟
بر اساس مولفه های مذکور چه مدلی را می توان ارائه کرد؟
آیا بین نظرات اساتید وکارشناسان در خصوص مدل پیشنهادی تفاوت وجود دارد؟
درجه تناسب مدل پیشنهادی از نظر اساتید وکارشناسان  به چه میزان است ؟

 
        روش پژوهش حاضر توصیفی‌- پیمایشی است. جامعه آماری آن را کلیه اساتید رشته مدیریت آموزشی وعلوم تربیتی دانشگاه‌های تبریز به تعداد30 نفر وکارشناسان آموزش وپرورش شهرستان عجب‌شیر به ‌تعداد  150نفرتشکیل       می­دهند. برای انتخاب گروه نمونه از روش نمونه‌‌گیری طبقه‌ای نسبی‌ استفاده شده است و حجم نمونه بر اساس جدول مورگان به تعداد 28 نفر از اساتید و106 نفر از کارشناسان برآورده شده است.
  با توجه به مبانی نظری و مطالعات جهانی؛ مولفه‌های مدل مدیریت منابع انسانی شناسایی و استخراج شده اند و پس از استخراج مولفه ها؛ زیر طبقات هر مولفه نیز بطور جداگانه مشخص شده است برای پاسخ به سوالات ؛ دو پرسشنامه 49 و 21 سوالی ‌تدوین شده و پس از اطمینان از روائی و اعتبار آنها (94/ و 95/) اطلاعات لازم گرد آوری شد. برای پاسخگویی به سوال یک از آزمون T‌تک نمونه ای استفاده گردیده که شش مولفه استخراج شده از پیشینه مورد تایید قرار گرفتند؛ برای پاسخ به سوال 2 ازتحلیل عاملی استفاده شده است که مولفه ها پس از بررسی اساتید و کارشناسان به ترتیب ارزش های ویژه به نام های :1‌- تجزیه وتحلیل شغل2- برنامه‌ریزی نیروی انسانی 3- مدیریابی 4- استخدام نیروی انسانی               5- نگهداری نیروی انسانی 6- ارزشیابی عملکرد نیروی انسانی  نامگذاری و مورد تایید قرار گرفتند.
برای آزمون سوال 3 از Tمستقل استفاده شد، مشاهده گردید که بین نظرات دو گروه( اساتید و کارشناسان )تفاوتی وجودندارد و برای پاسخدهی به سوال چهار از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شده که نتایج نشان داده است که مدل مذکور با اعتبار 94%و میانگن نمره 4/9 از 10 مورد تایید قرار گرفت.
کلیدواژه‌ها
مدیریت منابع انسانی؛ تجزیه و تحلیل شغل؛ برنامه ریزی نیروی انسانی؛ ارزشیابی عملکرد
مراجع

 

-      آرمسترانگ ، مایکل(1381)،  مدیریت استراتژیک منابع انسانی(راهنمای عمل) ، اعرابی ، سیدمحمد و ایزدی ، داود ، تهران ، دفتر پژوهش های فرهنگی.

-    بهارتاش ، مهران (1379) ، بررسی و تحلیل شیوه‌ی ارزشیابی معلمان و کارکنان آموزش و پرورش و ارائه‌ی الگوی عملی مناسب ، پژوهشکده‌ی تعلیم وتربیت استان آذربایجانشرقی

-      بهرنگی، محمد رضا(1381 )، مدیریت آموزشی و آموزشگاهی، تهران ، نشر کمال

-      حاجی پور، مژگان(1378 ) ضرورت و اهمیت دفتر بهبود مدیریت،فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش دوره ششم،بهار1378 شماره 21

-      سینجر مارک(1378)، مدیریت منابع انسانی،آل آقا، فریده(مترجم)، مرکز آموزش مدیریت دولتی تهران.

-      صباغیان ، زهرا (1373) ، تاثیر آموزش ضمن خدمت بر افزایش موفقیت و کارآیی مدیران ، فصلنامه‌ مدیریت آموزش و پرورش شماره‌ی1 ، سال چهارم ،

-      میرسپاسی، ناصر (1373) ،  مدیریت منابع انسانی و روابط کار (نگرش نظام‌گرا) ، تهران ، انتشارات نقش جهان

-      میرکمالی ، سیدمحمد (1383) مبانی مدیریت منابع انسانی ، تهران ، انتشارات سیطرون

 

-  Gary Dessler ( 1999) Resouece management Human, prentice – Hill , Ine

-  Michael Armstrony (1991) A Hand book of personnel management, practice, 4thed, London: Kogan page.

-  Marc G. Singer ( 1999) Human Resouece management, Boston :PWS_KENT pubishing Go

آمار
تعداد مشاهده مقاله: 589
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 138
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

                                                                                                                                  

                                                                                                                                                                    
                                                                                                                                                                   

Journal Management System. Designed by sinaweb.