1عضو هیات علمی (استادیار) سازمان مرکزی دانشگاه پیام نور، واحد تهران، گروه مدیریت بازرگانی، تهران ، ایران
2دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی بناب
3دانشجوی دکترای مدیریت فرهنگی
چکیده
با نگاهی اجمالی به میزان پیشرفت تجارت الکترونیکی در شرکتهای تولیدی-صادراتی خشکبار در ایران مشخص میشود تنها 8/26درصد از شرکتهای صادراتی خشکبار که در اتحادیه صادرکنندگان خشکبار ایران فعال می باشند، دارای وبسایت اختصاصی هستند که از این تعداد نیز تنها 03/1 آنها آماده قیمت گذاری (در حال بارگذاری) در وبسایت خود می باشد. این نشان می دهد صنعت صادرات خشکبار از عقب افتادهترین صنایع در زمینه پیادهسازی تجارت الکترونیکی در ایران است که ریشه یابی عوامل این امر از ضروریات می باشد. تحقیق حاضر با هدف بررسی موانع پذیرش تجارت الکترونیکی در شرکتهای صادراتی خشکبار ایران و ارائه راهکارهای رفع آن انجام شده است. بدین منظور با مرور ادبیات تحقیق، مهمترین موانع پذیرش تجارت الکترونیکی شناسایی گردیده و در قالب مدل سه شاخگی در سه شاخهی موانع ساختاری، محتوایی و زمینهای به عنوان سه فرضیه تحقیق دسته بندی شده شدند. پس از پخش و جمع آوری پرسشنامه در بین 61 شرکت تولیدی- صادراتی خشکبار آذربایجانشرقی که به طور تصادفی انتخاب شده بودند و تجزیه و تحلیل دادهها؛ هر سه دسته موانع مورد تایید قرار گرفتند و به عنوان با اهمیت ترین عامل، موانع ساختاری موجب عدم پذیرش تجارت الکترونیکی در شرکتهای تولیدی-صادراتی خشکبار شناخته شد. همچنین رتبهبندی کلی موانع نشان میدهد عوامل عدماعتماد خریداران، کمبود افراد کارشناس، ابهام در قوانین و نبود جایگزینهای سیستم پرداخت به ترتیب چهار مانع اصلی عدم پذیرش تجارتالکترونیکی در این شرکتها به شمار می روند. دولت و سازمانهای تجاری مربوطه می توانند برای کمک به بخش خصوصی برای پیاده سازی تجارت الکترونیکی و از میان برداشتن موانع آن، به راهکارهای اشاره شده در این تحقیق توجه بیشتری نمایند.
E-Commerce Admission Obstacles in the Industry of Dried Fruits Export ,Case Study: East Azerbaijan Province
نویسندگان [English]
Mohammad Mahmoudi Meimand1؛ Ali Ghorbani2؛ Mohammad Bakhtazmay Bonab3
1Faculty Member (Assistant Professor) Central Organization of Payame Noor University, Tehran Branch, Department of Business Administration, Tehran, Iran
2Ph.D. student of Business Administration and lecturer at Bonab Islamic Azad University
3Ph.D. Student in Cultural Management
چکیده [English]
The industry of Dried Fruit Export is one of undeveloped industries regarding E-Commerce in Iran. This research is an attempt to investigate E-commerce admission obstacles in the industry of Dried Fruit Export of Iran and present its solutions. To achieve this purpose, we have identified the most important admission obstacles of E-commerce through reviewing the research literature and have classified them in the form of Tri-category (3C) Model in three co-structural, content and context dimensions as three research hypotheses. After distributing and collecting questionnaires among 61 randomly selected Dried Fruit Exporting companies of East Azerbaijan province and analyzing the data, all three dimensions of obstacles were supported and co-structural obstacles were recognized as the most important factors in the non-admission of E-commerce in the Industry of Dried Fruit Export. The government and related commercial organizations can consider the recommendations presented in this paper in order to help the private sector to implement E-commerce and remove the found obstacles for developing export.
- آذر، عادل؛ و منصور، مومنی(188)؛ آمار و کاربرد آن در مدیریت، جلد دوم، تهران، انتشارات سمت، صص 63-102.
- آقازاده، هاشم؛ و محمد رحیم، اسفیدانی؛ بررسی سطح بلوغ تجارت الکترونیکی صادرکنندگان برتر 82، تهران: مجله تحقیقات اقتصادی، شماره 75، مهر و آبان 1385، صص 75-109.
- الهی، شعبان؛ و علیرضا، حسن زاده(1386)؛ بررسی نقش گمرک الکترونیکی در تسهیل صادرات، تهران: فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره 43، صص93-120.
- بخت آزمای بناب، محمد، قربانی، علی(1389)، سنخشناسی فساد اداری (طراحی چهارچوب مفهومی سه شعاعی)، تبریز، همایش همت مضاعف، کار مضاعف و ارتقای سلامت نظام اداری، صص 8-13.
- سرلک، محمدعلی؛ و حسن، میرزایی اهرنجانی(1384)؛ نگاهی به معرفت شناسی سازمانی: سیر تحول، مکاتب و کاربردهای مدیریتی، مجله پیک نور، دانشگاه پیام نور، صص 21-35.
- سرمدسعیدی، سهیل؛ و سید محمد، اعرابی(1382)؛ بررسی موانع محیطی و ارائه الگوی مناسب جهت استفاده از تجارت الکترونیکی در ایران، تهران: فصلنامه مدیریت صنعتی، شماره 6، صص 65-88 .
- عباسی اسفنجانی، حسین، قربانی، علی(1389)، امتداد ایدهها تا بازار گرم جهانی، تهران، توسعه مدیریت، سال چهاردهم، شماره 83، صص 44-49.
- عزیزی، شهریار؛ سیدحمید، خدادادحسینی؛ و شعبان، الهی(1384)؛ شناسایی موانع و راهکارهای بکارگیری تجارت الکترونیکی: مورد مطالعه شرکت ایران خودرو، تهران: فصلنامه پژوهشهای بازرگانی، شماره 37، 63-89.
- فرخزاد، سلیمان(1383)؛ طراحی مراحل لازم در به کارگیری تجارت الکترونیکی به منظور توسعه صادرات کالا و خدمات، تهران: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، صص 142-149.
- قربانی، علی، بخت آزمای بناب، محمد(1388)، مدیریت تکنولوژی RFID در سازمانها: رویکردی نو در اصلاح الگوی مصرف، گرمسار، همایش سراسری مدیریت تکنولوژی و نوآوری، صص 47-56.
- گزارش و آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران ماخوذه در خرداد 88 ، صص 43-48.
- مقدسی، علیرضا(1385)؛ چالشها و راهکارهای پیاده سازی تجارت الکترونیکی در ایران، تهران: فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، شماره 6، صفحات 22-56.
- میرزایی اهرنجانی، حسن؛ و مجتبی، امیری(1381)؛ ارائه مدل سه بعدی تحلیل زیرساختهای بنیادین و مبانی فلسفی تئوریهای مدیریت، تهران: دانشگاه تهران، فصلنامه دانش مدیریت، صص 3-21.
- میرزایی اهرنجانی؛ حسن(1376)، تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر «وجدان کاری» و «انضباط اجتماعی» در سازمان، مجموعه مقالات دومین اجلاس بررسی راههای عملی حاکمیت وجدان کاری و انضباط اجتماعی، تهران: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، صص 41-58.
- Ahlstrom, C., M. Magnusson, & A. Scapula, (2005), "Barriers to Electronic Commerce Adoption: Nothing Changes-Everything is New. pp 84-85.
- Chaffey, D. (2002), E-Business and E-commerce Management, London, Prentice-Hall. pp 22-23.
- Darch, H. & T. Lucas, (2002), "Training as an E-Commerce Enabler"; Journal of Workplace Learning, Vol.14, PP.148-155.
- Eid, R., M. Trueman, & A.M. Ahmed, (2002), "A Cross Industry Review of B2B Critical Success Factors"; Electronic Networ king Application and Policy, Vol. 12, No.2, PP. 110-123.
- Flynn, A., &S.Purchase, (2000), "Perceptions of Barriers to E-Commerce", st th ANZMAC Conference, 1-5 December, New Zealand, Massey University, pp 120-121.
- Hoseini, M.H., A. Ghorbani, (2010), "Toward a Conceptual Framework for Verification and Analysis of Effective Factors in Successful Implementation of Electronic Banking", Chapter of book: "E-Banking and Emerging Multidisciplinary Processes" Edited by Sarlak and Abolhasani, IGI Global Publication, pp 115-131.
- Information Technology Group, October (2009).
- Kandasaami, S., (2009), “Internationalization of Small-and Medium-sized Born-Global Firms: A Conceptual Model,” Australia, Graduate School of Management, University of Western Australia, pp 232-236.
- Kosice, J., J. Fisher, &A. scullery, (2002), "Electronic Commerce Benefits, challenges and Success Factors in the Australian Banking and Finance Industry"; ECIS, PP. 1607-1616.
- Macgregor, R.C. & L. Vrazalic, (2005), "A Basic Model of Electronic Commerce Adoption Barriers: A Study of Regional Small Businesses in Sweden and Australia"; journal of Small Business and Enterprise Development, Vol.12, No.4, PP. 257-510.
- Mukti. N. A. (2000), "Barriers to putting business on Internet in Malaysia", The Electronic Journal of Information System in Developing Countries, 2 (6), pp. 1-6.
- Nath. R., M. Akmanligil, K. Hjelm, T. Sakaguchi, & M. Schultz, (1998), "Electronic Commerce and the Internet: Issues ¡problems and perspectives", International Journal of information Management, 18 (2), pp. 91-101.
- Nilsson M. & C. Ahlstrom (2009), "Does Matter- SMEs Special Barriers in Adopting E-Business"; Collector, PP. 171-178.
- Sathy, M., &D. Beal, (2002), "Adoption of electronic commerce by SMES: Australian Evidence", Journal of E-business, 1(1), pp.1-11.
- Turban, E., E. McLean, & J. Waterbed., (2004), Information Technology for Management, 4rdedition, New York: John Wiley & Sons, pp 84-85.