1عضو هیئت علمی (استادیار) دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تبریز، تبریز، ایران
2کارشناس ارشد مدیریت دولتی
3عضو هیئت علمی (استادیار) دانشگاه آزاد اسلامی، واحد بناب، بناب، ایران
چکیده
این تحقیق سعی می کند موانع اجرای حسابرسی عملکرد مدیریت را در دستگاههای اجرایی استان آذربایجان شرقی بررسی و تاثیر هر یک از موانع را بر اجرای حسابرسی عملکرد مدیریت اولویت بندی نماید. جامعه آماری تحقیق حسابرسان و ذیحسابان دستگاههای اجرایی استان آذربایجان شرقی می باشد. تحقیق حاضر از حیث هدف کاربردی و با توجه به موضوع، پرسش، اهداف، فرضیه ها، از نوع پیمایشی می باشد. روش گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر از نوع کتابخانه ای و میدانی می باشد. این تحقیق دارای6 فرضیه می باشد. در سطح آمار استنباطی برای آزمون فرضیه ها ازآزمون t تک گروهی استفاده گردیده است. برای رسیدن به اهداف تحقیق ، پرسشنامه ای که حاوی 33 سوال است به مقیاس لیکرت تنظیم گردید. نتایج تحقیق نشان داد که نبود شفافیت در اهداف سازمانها، نبود استراتژی مناسب در سازمانها، ضعف سیستم ارزیابی عملکرد در سازمانها، ضعف فرهنگ پاسخگویی در سازمانها و ضعف قوانین و مقررات در سازمانها موانع اجرای حسابرسی عملکرد مدیریت می باشند. اما تاثیر هر یک از موانع براجرای حسابرسی عملکرد مدیریت متفاوت می باشد. به طوری که از لحاظ تاثیر گذاری بر اجرای حسابرسی عملکرد مدیریت به ترتیب ضعف قوانین و مقررات الزام آور در سازمانها رتبه اول، ضعف سیستم ارزیابی عملکرد رتبه دوم ، نبود استراتژی مناسب رتبه سوم ، نبود شفافیت در اهداف رتبه چهارم، ضعف فرهنگ پاسخگویی رتبه پنجم را به خود اختصاص دادند.
1Faculty Member (Assistant Professor) Islamic Azad University, Tabriz Branch, Tabriz, Iran
2Master of Public Administration
3Faculty Member (Assistant Professor) Islamic Azad University, Bonab Branch, Bonab, Iran
چکیده [English]
The purpose of the present research is to investigate the execution obstacles of management performance auditing in the executives organizations of East Azarbaijan Province and to rank the effect of each obstacle on the execution of management performance auditing. The statistical population consists of the auditors and accountants of the executive organizations of East Azarbaijan. The research is an applied investigation and from the viewpoint of the topic, the research question, objectives, and hypotheses, it is of survey type. The data collection is carried out through library and field study. The research has 6 hypotheses. For the testing of the hypotheses by inferential statistics, we have used single group T-test. In order to attain the research objectives, the researchers drew up a questionnaire consisting of 33 questions on Likert Scales. The results showed that lack of transparency in the goals of the organizations, lack of a suitable strategy, weakness of performance assessment system, weakness of accountability culture, and weakness of laws and regulations in the organizations are the obstacles of executing management performance auditing. In other words, from the viewpoint of their effect on executing management performance auditing, weakness of laws and regulations, weakness of performance assessment system, lack of a suitable strategy, lack of transparency in the goals, and weakness of accountability culture were ranked first to fifth, respectively.
- رحیمیان، نظام الدین(1382)، حسابرسی عملیاتی ابزاری برای پاسخگویی و کمک به مدیریت، فصلنامه حسابرس، سازمان حسابرسی، شماره20، ص28و33.
- رحیمی، غفور(1385)، ارزیابی عملکرد و بهبود مستمر سازمان،تدبیر، شماره173،مهر،41-44
- رحیمی، محمدرضا(1385)، حسابرسی بخش دولتی، شفاف سازی و پاسخگویی در مدیریت دولتی، نطق در اندونوزی، دانش حسابرسی، انتشارات دیون محاسبات کشور، تابستان و پاییز، ص5-7.
- نخبه فلاح، افشین(1384)، بررسی موانع اجرای حسابرسی عملکرد مدیریت در شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکتهای تابعه از دید مدیران شرکت، دانش حسابرسی، ش18-17، انتشارات دیوان محاسبات کشور، پاییز و زمستان ، ص79-84
- Abdul Rahim A. Al Athmay, Alaa-Aldin, Performance auditing and public sector management in Brunei Darussalam, International Journal of Public Sector ManagementVol. 21 No. 7, 2008 pp. 798-811 www.emeraldinsight.com/0951-3558.htm
- Barefield, R. M. (1975), The Impact of Audit Frequency on the Quality of Internal Control, Studies in Accounting Research No.11(Sarasota, Florida, American Accounting Association),p 86
- Common, R.K. (1998), “Convergence and transfer: a review of the globalization of new public management”, The International Journal of Public Sector Management, Vol. 11 No. 6, pp. 440-50
- Ellsworth H. Morse. (Performance and operational auditing). The journal of accountancy, June 1971
- Foster, G. (2000), Two Concepts of Accountability: Is a Bridge Possible Between Them, Pricewaterhouse Coopers, London
- Hatherly, D. j, and L. D. parker (1988), " Performance Auditing Outcom: A Camparative Study". Financial Accountability & Management, Vol.4. No.1(Spring), pp 41-21
- Jones, R. and Pendlebury, M. (2000), Public Sector Accounting, Pearson Education Ltd, London
- Kiggundu, M.N. (1998), “Civil service reforms: limping into the twenty-first century”, in Minogue, M., Polidano, C. and Hulme, D. (Eds), Beyond the New Public Management: Changing Ideas and Practices in Governance, Edward Elgar,Cheltenham, pp.155-71
- Morin, Danielle."Influece of Value for Maney Audit on Public Administration: Looking Beyod Appearance", Financial Accountability & Management, 17(2), May 2001
- Pendlebury, M. and Shriem, O. (1991), “Attitudes to effectiveness auditing: some further evidence”, Financial Accountability & Management, Vol. 7 No. 1, pp. 35-48
- Pendlebury, M. and Shriem, O. (1990), “UK auditors’ attitudes to effectiveness auditing”,Financial Accountability & Management, Vol. 6 No. 3, pp. 177-89