آخرین اخبار نشریه
    مدیریت بهره‌وری ( علمی پژوهشی )
  • شماره های پیشین

  • معرفي نشريه
    علمی

    با کمال مسرت به اطلاع نویسندگان و پژوهشگران می‌رساند با استناد به ارزیابی پرتال نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

     فصلنامه  مدیریت بهره وری در ارزیابی سال 1401 نیز موفق به کسب رتبه الف  گردیده است.

       

    رتبه وزارت علوم،تحقیقات و فناوری درسال 1400

    بر اساس آیین‌نامه تعیین اعتبار نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نشریه مدیریت بهره وری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در جلسه کمیسیون بررسی نشریات علمی به شماره نامۀ /3/18/7562/ مورخ 1393/1/25 مدیرکل محترم دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی و دبیر کمیسیون نشریات علمی،  اعتبار علمی-پژوهشی  را اخذ کرده است. و براساس بخشنامه شمارۀ 25685-11مورخ 1398/02/09 وزارت علوم تحقیقات و فناوری من بعد به جای دسته بندی نشریات به (علمی پژوهشی)و(علمی ترویجی)، همه نشریات با عنوان نشریه علمی تلقی خواهد شد.

    درباره نشریه مدیریت بهره وری

    •  کشور محل چاپ:ایران
    • سال آغاز انتشار: زمستان1386
    • اعتبار نشریه: علمی
    • شماره مجوز کمیسیون نشریات وزارت علوم: /3/18/7562 نوع مقالات قابل انتشار: پژوهشی
    • وضعیت انتشار: چاپی و الکترونیکی
    • شاپای چاپی: 9979-2716
    • شاپای الکترونیکی:7298-2476
    • تناوب انتشار: فصلنامه
    • زبان نشریه: فارسی (چکیده انگلیسی)
    • حوزه  تخصصی: مدیریت
    • نوع  داوری: داوری بدون نام و حداقل 2 داور
    • زمان بررسی اولیه: یک هفته
    • میانگین زمان داوری: 2 الی 4ماه
    • روش مأخذنویسی: APA ویرایش هفتم (2020)
    • ایمیل نشریه: mag.pro@iaut.ac.ir
    • ایمیل پشتیبان:product_m92@yahoo.com
    • وضعیت دسترسی به متن کامل مقالات: دسترسی باز و دریافت رایگان
    •   ضریب تاثیر سال 1400: 0.545 
    • رتبه در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام سال1400: Q1 
    • هزینه انتشار دارد
    • مشاهده تعداد ارجاعات و h-index نشریه در Googlescholar

    • لینک ثبت نام
    • نشریه مدیریت بهره وری با انجمن علمی آموزش و توسعه منابع انسانی ایران  تفاهم نامه همکاری منعقد کرده است.
    • نشریه مدیریت بهره وری با انجمن علوم مدیریت ایران تفاهم نامه همکاری منعقد کرده است.

            این نشریه سرقت ادبی را بررسی  میکند  سرقت ادبی

     

    DOAJ

     OPEN ACCESS    

     


    آخرین مقالات منتشر شده

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - طراحی مدل ارزیابی فرصت های کارآفرینی درشرایط عدم اطمینان با استفاده از رویکرد فازی(مورد مطالعه صنعت نرم افزار)
      شیوا مهدیزاده اقدم جهانگیر یدالهی فارسی نرگس ایمانی پور
      شماره 1 , دوره 18 , بهار 1403
      تصمیم‌گیری برای انتخاب یک فرصت مناسب در شرایط عدم اطمینان، یک معضل رایج برای کارآفرینان است؛ سیستم راه‌اندازی نرم‌افزار به طور خاص با عدم اطمینان شدید و رقابت بیش از حد مواجه می‏باشد؛ بنابراین تحلیل فرصت‌ها و تهدیدها برای کارآفرینان حیاتی است. هدف پژوهش حاضر، طراحي مدل چکیده کامل
      تصمیم‌گیری برای انتخاب یک فرصت مناسب در شرایط عدم اطمینان، یک معضل رایج برای کارآفرینان است؛ سیستم راه‌اندازی نرم‌افزار به طور خاص با عدم اطمینان شدید و رقابت بیش از حد مواجه می‏باشد؛ بنابراین تحلیل فرصت‌ها و تهدیدها برای کارآفرینان حیاتی است. هدف پژوهش حاضر، طراحي مدل ارزيابي فرصت هاي كارآفريني در شرايط عدم اطمينان -در خصوص صنعت نرم افزار- با رويكرد فازي و با استفاده از روش آميخته است. جامعۀ آماری تحقیق شامل خبرگان حوزه صنعت نرم افزار مي باشد؛ براي اين منظور ابتدا با بررسي پيشينه، مبناي نظري تحقيق به دست آمده و در ادامه پس از مصاحبه و كد گذاري، تعداد 115 عبارت اوليه استخراج شده و كد گذاري آن‌ها صورت پذيرفته است، سپس با ادغام عبارات كلي با عبارات فرعي تعداد كدها به 84 رسيده و با ادغام موارد مشابه تعداد 29 مفهوم گزينش شده كه پس از گروه بندي، شش کدمحوری استخراج گشته است. سپس با رتبۀ بندي معيارهاي به دست آمده از طريق پرسشنامه توسط خبرگان و با روش Ahp فازي، بوسیله روش میانگین هندسی باکلی در نرم افزار اكسل صورت پذيرفته است. معيار عدم اطمينان منابع داراي رتبۀ اول، عدم اطمينان رقابتي داراي رتبۀ دوم، عدم اطمينان تكنولوژيكي رتبۀ سوم، عدم اطمينان سياسي، عدم اطمينان عامل و عدم اطمينان مشتري در رتبۀ هاي چهارم تا ششم قرار گرفته‌اند و در نهايت مدل ارزیابی فرصت های کارآفرینی درشرایط عدم اطمینان با استفاده از رویکرد فازی در صنعت نرم افزار طراحي گشته است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - ارائه یک مدل ترکیبی مبتنی بر یادگیری ماشینی برای طبقه بندی مشتریان مشترک صنعت بانکداری و بیمه
      حمیدرضا امیرحسنخانی عباس طلوعی اشلقی رضا رادفر علیرضا پورابراهیمی
      شماره 1 , دوره 18 , بهار 1403
      رقابت¬های جهانی، صنابع پویا و چرخه¬های نوآوری و فناوری که به سرعت در حال کوتاه شدن هستند همگی چالش¬های مهمی را برای صنعت مالی، بانکداری و بیمه ایجاد کرده¬اند و نیاز به تجزیه و تحلیل داده¬ها جهت بهبود فرآیندهای تصمیم¬گیری- در این سازمان¬ها بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است؛ چکیده کامل
      رقابت¬های جهانی، صنابع پویا و چرخه¬های نوآوری و فناوری که به سرعت در حال کوتاه شدن هستند همگی چالش¬های مهمی را برای صنعت مالی، بانکداری و بیمه ایجاد کرده¬اند و نیاز به تجزیه و تحلیل داده¬ها جهت بهبود فرآیندهای تصمیم¬گیری- در این سازمان¬ها بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است؛ در این میان، داده¬هایی که در پایگاه-های اطلاعاتی این سازمان¬ها نگهداری می¬شوند به عنوان منابع ارزشمند اطلاعات و دانش مورد نیاز جهت تصمیم-گیری¬های سازمانی مطرح می¬باشند؛ در این تحقیق بر روی مشتریان مشترک صنعت بانکداری و بیمه تمرکز شده است. هدف از این تحقیق، ارائۀ روشی جهت پیش¬بینی عملکرد مشتریان جدیدالورود بر مبنای رفتار مشتریان پیشین است؛ برای این منظور، از یک مدل ترکیبی مبتنی بر ماشین بردار پشتیبان و الگوریتم ژنتیک استفاده شده است؛ بدین ترتیب که ماشین بردار پشتیبان، وظیفه مدل‌سازی رابطه بین عملکرد مشتریان و اطلاعات هویتی آنها را بر عهده دارد و الگوریتم ژنتیک، وظیفه تنظیم و بهینه‌سازی پارامترهای ماشین بردار پشتیبان را عهده‌دار است. نتایج به دست آمده از طبقه بندی مشتریان- با استفاده از مدل پیشنهادی در این تحقیق- طبقه بندی مشتریان با دقت بالای ۹۹ درصد است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - سنجش و اندازه گیری بهره وری در سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ایران
      میثم  عظیمیان مهدی  کرباسیان حامد رحیم پور شهرزاد فلاحی
      شماره 1 , دوره 18 , بهار 1403
      درسازمان¬های ارائۀ دهندۀ خدمات سلامت، واحدهای زیرمجموعۀ متعددی وجود دارند که به صورت هم‌زمان درحال ارائۀ خدمات درمانی و پیشگیرانه به جمعیت تحت پوشش خاصی بوده و سنجش بهره¬وری از مهمترین چالش¬های پیش روی مدیران آن¬ها می¬باشد؛ لذا هدف ‌اين مطالعه، ارائۀ رویکردی تلفیقی از ت چکیده کامل
      درسازمان¬های ارائۀ دهندۀ خدمات سلامت، واحدهای زیرمجموعۀ متعددی وجود دارند که به صورت هم‌زمان درحال ارائۀ خدمات درمانی و پیشگیرانه به جمعیت تحت پوشش خاصی بوده و سنجش بهره¬وری از مهمترین چالش¬های پیش روی مدیران آن¬ها می¬باشد؛ لذا هدف ‌اين مطالعه، ارائۀ رویکردی تلفیقی از تحلیل پوششی داده¬ها و شاخص بهره¬وری مالم¬کوئیست، جهت پایش بهره¬وری سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت ایران -به عنوان یک سازمان ارائه دهندۀ خدمات سلامت- بوده¬است. دراين تحقيق، با استفاده از شاخص¬های مرتبط با کارایی و همچنین تعریف شاخص¬های اثربخشی تأثیرگذار بر عملکرد واحدهای زیرمجموعه سازمان، ميزان رشد عملکرد واحدهای زیرمجموعه با محاسبه چهار تابع مسافت و شاخص بهره¬وری مالم¬کوئیست تعیین شده¬است. براساس نتایج به‌دست آمده دراین پژوهش، تعداد 27 شاخص تخصصی درحوزه¬های درمان مستقیم، غیرمستقیم و بهداشت جهت پایش اثربخشی سازمان¬های ارائه دهندۀ خدمات سلامت پیشنهاد شده¬است. همچنین نرخ رشد بهره¬وری پانزده منطقۀ زیرمجموعۀ سازمان مورد مطالعه -در بازه زمانی 1398 تا -1400 مورد بررسی قرار گرفته¬است.¬ نوآوری مقالۀ حاضر، عبارت از تعریف شاخص¬های سنجش اثربخشی و ارائۀ یک چارچوب نظری جهت پایش نرخ رشد بهره¬وری در سازمان¬های ارائه دهندۀ خدمات سلامت می¬باشد. توسعۀ کاربردی این تحقیق در سازمان¬های مورداشاره می¬تواند برای ارتقای ظرفیت در حوزه¬های مختلف خدمات بهداشتی- درمانی و صرفه¬جویی در منابع مورداستفاده قرارگیرد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - مدل‌سازی ساختاری بر مبنای یکپارچگی زنجیره‌تأمین دررابطه ‌با ریسک زنجیره‌تأمین، کیفیت و قابلیت نوآوری محصول
      ابولفضل کزازی امیر محمد خانی
      شماره 1 , دوره 18 , بهار 1403
      این مطالعه باهدف بررسی ویژگی‌های منحصربه‌فرد زنجیرۀ‌‌تأمین محصولات غذایی، به بررسی تأثیر یکپارچه‌سازی زنجیرۀ‌‌تأمین محصولات غذایی؛ متشکل از یکپارچگی داخلی، ‌تأمین‌کننده و مشتری، به کیفیت محصولات غذایی و قابلیت نوآوری محصول می‌پردازد. مدیران باید اهمیت یکپارچه‌سازی ‌تأمی چکیده کامل
      این مطالعه باهدف بررسی ویژگی‌های منحصربه‌فرد زنجیرۀ‌‌تأمین محصولات غذایی، به بررسی تأثیر یکپارچه‌سازی زنجیرۀ‌‌تأمین محصولات غذایی؛ متشکل از یکپارچگی داخلی، ‌تأمین‌کننده و مشتری، به کیفیت محصولات غذایی و قابلیت نوآوری محصول می‌پردازد. مدیران باید اهمیت یکپارچه‌سازی ‌تأمین‌کننده و مشتری را -هنگام پاسخ به ریسک زنجیرۀ‌‌تأمین و عدم‌قطعیت‌ شرکت- درک کنند. داده‌ها از ۱۶۸ مدیر فعال در صنایع‌غذایی استان تهران جمع‌آوری‌ شده است. برای تحلیل داده‌ها از ابزار حداقل مربعات جزئی ‌(SmartPLS 3.0) -با استفاده از تکنیک مدل‌سازی معادلات ساختاری ‌(SEM)- استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد که یک رابطۀ قوی بین عدم‌قطعیت و ادغام زنجیرۀ‌‌تأمین؛ شامل مشتری، ‌تأمین‌کننده و ادغام داخلی وجود دارد. یافته‌ها نشان می‌دهد که یکپارچه‌سازی مشتری و یکپارچه‌سازی ‌تأمین‌کننده، عوامل حیاتی برای بهبود کیفیت محصول -در زمینۀ زنجیرۀ‌‌تأمین محصولات‌غذایی- هستند؛ نتایج را می‌توان به نقش ‌برجستۀ روابط و تماس با مشتری در توسعۀ قابلیت‌های نوآوری در محصولات تولیدی- که توسط برخی تحقیقات قبلی در نظر گرفته شده است- مرتبط دانست. علاوه بر این، با تجزیه‌و تحلیل ابعاد مختلف یکپارچه‌سازی زنجیرۀ‌‌تأمین به‌طور جداگانه، یکپارچگی داخلی- به‌عنوان یک توانمندی برای یکپارچگی خارجی- شناخته شده است. این مطالعه می‌تواند به کسب‌ و کارهای فعال در حوزه صنایع‌غذایی کمک کند تا نقش‌های ارزش‌آفرینی یکپارچه‌سازی زنجیرۀ‌‌تأمین محصولات صنایع‌غذایی را درک کنند و راهنمایی‌های ارزشمندی را برای آنها ارائه دهد تا تصمیم بگیرند چگونه به چالش‌های مختلف پاسخ دهند و یکپارچه‌سازی زنجیرۀ‌‌تأمین محصولات غذایی را -به‌منظور بهبود کیفیت محصول و بهبود قابلیت‌های نوآوری محصول- مدیریت کنند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - تاثیر مدیریت مربیگری بر عملکرد پایدار در سازمان هلال احمر استان سیستان و بلوچستان
      محمد قاسمی زهرا امیدوار فریبا شریفی ارجمند
      شماره 1 , دوره 18 , بهار 1403
      هدف از تحقیق حاضر، توسعۀ دانش کاربردی در یک زمینۀ خاص است؛ این پژوهش- به قصد کاربرد نتایج یافته هایش برای حل مشکلات خاص درون سازمان و سنجش تأثیر مدیریت مربی‌گری بر عملکرد پایدار- در سازمان هلال احمر استان سیستان و بلوچستان انجام شده است. این تحقیق، از نظر روش گردآوری چکیده کامل
      هدف از تحقیق حاضر، توسعۀ دانش کاربردی در یک زمینۀ خاص است؛ این پژوهش- به قصد کاربرد نتایج یافته هایش برای حل مشکلات خاص درون سازمان و سنجش تأثیر مدیریت مربی‌گری بر عملکرد پایدار- در سازمان هلال احمر استان سیستان و بلوچستان انجام شده است. این تحقیق، از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی- پیمایشی و مقطعی است. جامعه آماری آن، شامل کلیۀ کارکنان سازمان هلال احمر استان سیستان و بلوچستان می باشد که حجم آن بر اساس اطلاعات ۱۸۵۰ نفر بوده است. روش نمونه گیری ، به صورت تصادفی طبقه ای صورت گرفته و حجم نمونه به کمک فرمول نمونه گیری کوکران با سطح اطمینان ۹۵ درصد و خطای ۵ درصد ۳۱۸ نفر تعیین گردیده است. ابزار جمع آوری داده ها شامل پرسشنامه های استاندارد بوده؛ به این صورت که جهت اندازه‌گیری شدت کوچینگ از طریق یک مقیاس دو ماده ای مربوط به اثربخشی رفتار مربی‌گری سرپرست و میزان انجام این رفتار، با تطبیق موارد با بازخورد ایلگن و همکاران، عملیاتی شده است. جهت سنجش عملکرد پایدار از پرسشنامۀ استاندارد (استنیسکی و اربکیوسکاس ، ۲۰۰۹) که شامل 16 گویه می باشد استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها با روش معادلات ساختار نشان داد که مدیریت مربی‌گری، اثربخشی رفتار مربی‌گری سرپرست و میزان انجام این رفتار بر عملکرد پایدار تأثیر مثبت و معناداری دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - ارائه مدل و بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت کارکنان در استانداری اصفهان با رویکرد دلفی فازی
      محسن اسماعیلیان حمید تابلی مهدی یداللهی
      شماره 1 , دوره 18 , بهار 1403
      سازمان¬ها به منظور دستيابي به اهداف خود، نيازمند عوامل متعددي مي¬باشند كه يكي از مهم¬ترين آنها، وجود مشاركت سازمانی است. استانداری اصفهان نیز در راستای انجام مأموریت سازمانی خود تلاش می¬کند با برنامه محوری و جلب مشارکت کارکنان و بهره¬گیری از نظرات و پیشنهادهای آنها نسبت چکیده کامل
      سازمان¬ها به منظور دستيابي به اهداف خود، نيازمند عوامل متعددي مي¬باشند كه يكي از مهم¬ترين آنها، وجود مشاركت سازمانی است. استانداری اصفهان نیز در راستای انجام مأموریت سازمانی خود تلاش می¬کند با برنامه محوری و جلب مشارکت کارکنان و بهره¬گیری از نظرات و پیشنهادهای آنها نسبت به ارائۀ خدمات با کیفیت اقدام نماید. تحقیق حاضر با هدف ارائۀ مدل افزایش مشارکت کارکنان در استانداری اصفهان انجام گردیده و برای این منظور، 54 عامل تأثیرگذار بر مشارکت کارکنان -از طریق بررسی ادبیات تحقیق- استخراج شده است. جامعۀ تحقیق مورد نظر متشکل از کلیه کارکنان و مدیران استانداری اصفهان بوده و 21 نفر که عبارت از مدیران ارشد سازمان بودند، به عنوان نمونه در دسترس انتخاب شده و با استفاده از روش دلفی فازی، نظرات آنها مورد بررسی قرار گرفته است. عوامل نهایی- با استفاده از کدگذاری- در 7 بعد رهبری، رضایت شغلی، ارزیابی عملکرد، هدف¬گذاری و سیاست¬گذاری شفاف، فرهنگ سازمانی، اقدامات منابع انسانی و ساختار سازمانی طبقه¬بندی شده‌اند و ارتباط آنها با استفاده از روش دیمتل، ترسیم و مدل مفهومی تحقیق ارائه شده که با استفاده از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری به بررسی کمی مدل و فرضیات تحقیق با نظرسنجی از 82 نفر از کارشناسان پرداخته شده است. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که بین رهبری و اقدامات منابع انسانی؛ رهبری و ساختار سازمانی؛ ساختار سازمانی و هدف¬گذاری و سیاست¬گذاری؛ اقدامات منابع انسانی و فرهنگ سازمانی؛ فرهنگ سازمانی و ارزیابی عملکرد؛ هدف¬گذاری و سیاست¬گذاری و اریابی عملکرد؛ ارزیابی عملکرد و رضایت شغلی؛ رضایت شغلی و مشارکت کارکنان رابطه مثبت و معنی¬داری وجود دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد اعضای هیأت علمی با رویکرد دلفی فازی
      علیرضا حیدری رضا سپهوند شهاب کسکه حجت اله وحدتی
      شماره 1 , دوره 18 , بهار 1403
      یکی از قدرتمندترین ابزارهای بهبود عملکرد سرمایه¬های انسانی، ارزیابی عملکرد است که این مسأله دربارۀ اعضای هیأت علمی دانشگاه¬ها -به سبب تاثیرگذاری این قشر بر بخش¬های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور- بسیار حائز اهمیت است؛ لذا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت چکیده کامل
      یکی از قدرتمندترین ابزارهای بهبود عملکرد سرمایه¬های انسانی، ارزیابی عملکرد است که این مسأله دربارۀ اعضای هیأت علمی دانشگاه¬ها -به سبب تاثیرگذاری این قشر بر بخش¬های مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور- بسیار حائز اهمیت است؛ لذا، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد اعضای هیأت علمی با استفاده از روش دلفی فازی صورت پذیرفته است. این پژوهش از نوع پژوهش های آمیخته با رویکرد کیفی و کمی در پارادایم استقرایی است که از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ ماهیت و روش، اکتشافی است. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیأت علمی دانشگاههای دولتی تشکیل داده‌اند که 60 نفر از آنها بر اساس اصل کفایت نظری و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده اند. در بخش کیفی، برای گردآوری اطلاعات از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شده که روایی و پایایی آن با استفاده از ضریب CVR و آزمون کاپای- کوهن تأیید شده و داده های به دست آمده از مصاحبه، با استفاده از نرم افزار Atlas.ti و روش کدگذاری تحلیل گردیده و عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد اعضای هیأت علمی شناسایی شده‌ است. در بخش کمی برای گرد آوری اطلاعات از پرسشنامه دلفی فازی استفاده شده که روایی و پایایی آن با استفاده از روایی محتوا و آزمون مجدد تأیید شده و با استفاده از روش دلفی فازی اولویت بندی عوامل شناسایی شده انجام گرفته و مهم ترین عوامل آن مشخص گردیده است. نتایج پژوهش نشان دهنده آن است که از میان عوامل مؤثر بر ارزیابی عملکرد اعضای هیأت علمی، داشتن پژوهش¬های اصیل و پر استناد در زمینه تخصصی، رعايت اخلاق علمي و حرفه‌اي، معروف شدن در سطح ملی و بین¬المللی، داشتن آثار شاخص، تآلیف آثاري با ایده خود متقاضی و داشتن سهم بالايي از امتیاز آن و داشتن اعتبار و مرجعيت علمي مهم ترین عوامل هستند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - ارائه الگوی ارتقای بهره‌وری در حوزه صنعت‌چوب با رویکرد تجاری‌سازی ایده‌های‌دانشگاهی
      نسرین خدابخشی هفشجانی
      شماره 1 , دوره 18 , بهار 1403
      انتقال دانش بین دانشگاه و صنعت محرک مهمی در نوآوری و رشداقتصادی محسوب می‌شود. هدف این مطالعه طراحی مدل ارتقای بهره-وری در حوزه صنعت‌چوب با رویکرد تجاری‌سازی ایده‌های‌دانشگاهی بود. این تحقیق از نظر هدف توسعه‌ای - کاربردی و از لحاظ ماهیت، آمیخته (کیفی - کمی) با طرح ترکیبی چکیده کامل
      انتقال دانش بین دانشگاه و صنعت محرک مهمی در نوآوری و رشداقتصادی محسوب می‌شود. هدف این مطالعه طراحی مدل ارتقای بهره-وری در حوزه صنعت‌چوب با رویکرد تجاری‌سازی ایده‌های‌دانشگاهی بود. این تحقیق از نظر هدف توسعه‌ای - کاربردی و از لحاظ ماهیت، آمیخته (کیفی - کمی) با طرح ترکیبی اکتشافی – متوالی است. جامعه‌‌هدف پژوهش خبرگان آگاه به موضوع‌تحقیق بودند. جهت انجام مصاحبه‌های‌عمیق و جمع‌آوری داده‌های‌کیفی از تکنیک هدفمند گلوله‌برفی تا مرحله اشباع‌نظری 17 نفر بعنوان نمونه انتخاب شدند برای تکمیل پرسشنامه‌های محقق‌ساخته بخش‌کمی، نمونه‌ای به تعداد 5 نفر پیشنهاد شد. روایی داده‌های بخش‌کیفی پژوهش از طریق مشاهده‌مداوم و بازبینی توسط همکار تایید و پایایی داده‌ها با شیوه شاخص دوکدگذار 89% برآورد گردید. روایی داده‌های بخش‌کمی با بهره‌گیری از نسبت روایی‌محتوایی لاوشه %80 و پایایی آنها با ضریب آلفای کرونباخ %86 تایید شد. از شیوه تحلیل‌تماتیک مبتنی مدل براون و کلارک (2006) شاخص‌های موثر بر ارتقای بهره‌وری با رویکرد تجاری‌سازی ایده‌های‌دانشگاهی شناسایی و سپس مدل‌سازی با استفاده از تحلیل ساختاری – تفسیری (ISM) انجام شد. یافته‌هاپژوهش، 114 مفهوم‌اولیه در قالب 20 تم‌فرعی و 13 تم‌اصلی شناسایی شدند. این شاخص‌ها در شش‌سطح مدل ساختاری – تفسیری متشکل از شاخص برنامه‌های‌راهبردی در سطح‌ششم، ساختار و مدیریت-حمایتی سطح‌پنجم، توسعه‌تعامل سطح‌چهارم، ارتقای سیستم‌آموزشی، توسعه‌زیرساخت و ویژگی‌های‌فردی سطح‌سوم، شاخص‌های الگوبرداری، صنعتی‌شدن، انگیزش، منابع‌انسانی و جذب بخش‌خصوصی سطح‌دوم و شاخص بازاریابی در سطح‌اول بود. بنابراین مدیران و سیاست‌گذاران در راستای ارتقای بهره‌وری در صنایع با رویکرد تجاری‌سازی ایده‌های‌دانشگاهی ضرورت دارد، ماهیت و روابط بین شاخص‌های شناسایی‌شده را درک و اقدامات لازم در این زمینه را اعمال کنند. پرونده مقاله
    پربازدیدترین مقالات

    • دسترسی آزاد مقاله

      1 - بازاریابی درونی و بهره‌وری کارکنان با نقش میانجی رفتار تسهیم دانش در صنعت هتل‌داری
      صمد رحیمی اقدم
      شماره 3 , دوره 14 , تابستان 1399
      بهره‌وری کارکنان خدماتی از موضوعاتی است که امروزه به موضوع مورد علاقه پژوهشگران و مدیران تبدیل‌شده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهای کاربردی برای بهبود بهره‌وری کارکنان هتل‌های استان آذربایجان شرقی مبتنی بر بازاریابی درونی و رفتار تسهیم دانش موردمطالعه قرار گرفت. ا چکیده کامل
      بهره‌وری کارکنان خدماتی از موضوعاتی است که امروزه به موضوع مورد علاقه پژوهشگران و مدیران تبدیل‌شده است. پژوهش حاضر با هدف ارائه راهکارهای کاربردی برای بهبود بهره‌وری کارکنان هتل‌های استان آذربایجان شرقی مبتنی بر بازاریابی درونی و رفتار تسهیم دانش موردمطالعه قرار گرفت. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و بر اساس روش یک تحقیق توصیفی- همبستگی است. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شد. روایی پرسشنامه توسط خبرگان و تحلیل عاملی تأییدی سؤالات و پایایی آن توسط ضریب آلفای کرون باخ تأیید شد. جامعه آماری پژوهش، مدیران و کارکنان هتل‌های استان آذربایجان شرقی به تعداد 565 نفر بوده و در نهایت 232 پرسشنامه به روش نمونه‌گیری تصادفی- طبقه ای جمع‌آوری و تحلیل شد. نتایج مدل سازی معادلات ساختاری نشان داد، بازاریابی درونی به‌طور مستقیم با ضریب مسیر 60/0 و به‌طور غیرمستقیم با نقش میانجی رفتار تسهیم دانش با ضریب مسیر 21/0، بر بهره‌وری منابع انسانی و با ضریب مسیر 53/0 بر رفتار تسهیم دانش تأثیر مثبت دارد. همچنین سازه رفتار تسهیم دانش با ضریب مسیر 41/0 تأثیر مثبت بر بهره‌وری منابع انسانی دارد. نتیجه حاکی از نقش میانجی جزئی متغیر رفتار تسهیم دانش است. لذا به مدیران ارشد هتل‌ها پیشنهاد می‌شود رویه‌های بازاریابی درونی را در جهت تسهیم دانش بیشتر و بهره‌وری کارکنان تدوین و اجرا کنند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      2 - تبیین مدل یادگیری سازمانی کارکنان بر اساس ارتقای بهره‌وری و کاهش فرسودگی شغلی (مطالعه موردی: کارکنان دانشگاه پیام‌نور مرکز تبریز)
      شیدا عرفای جمشیدی شادی عرفای جمشیدی حسین میرزائی
      شماره 2 , دوره 13 , تابستان 1398
      سازمان ها برای بقا در محیط پویا و رقابتی امروزی ناگزیر به ایجاد تحول و سازگاری با محیط هستند و تطابق و سازگاری جز از راه یادگیری امکان پذیر نمی شود. سازمان ها برای آن که بتوانند در چنین فضایی به بقای خود ادامه بدهند، رقابت کنند و رشد نمایند، نیاز دارند که بیش از گذشته ظ چکیده کامل
      سازمان ها برای بقا در محیط پویا و رقابتی امروزی ناگزیر به ایجاد تحول و سازگاری با محیط هستند و تطابق و سازگاری جز از راه یادگیری امکان پذیر نمی شود. سازمان ها برای آن که بتوانند در چنین فضایی به بقای خود ادامه بدهند، رقابت کنند و رشد نمایند، نیاز دارند که بیش از گذشته ظرفیت یادگیری خود را ارتقا دهند. هدف پژوهش حاضر تبیین مدل یادگیری سازمانی کارکنان بر اساس ارتقای بهره وری و کاهش فرسودگی شغلی کارکنان دانشگاه پیام نور مرکز تبریز می باشد. یادگیری سازمانی بر اساس مدل گومز و همکاران (2005)، بهره وری براساس مدل هرسی و گُلداِسمیت (1980) و فرسودگی شغلی براساس مدل دیوید گلداد (1989) تعیین شده است. جامعه آماری پژوهش حاضر، کارکنان دانشگاه پیام نور مرکز تبریز می باشد. ابزار جمع آوری اطلاعات در پژوهش حاضر پرسش نامه می باشد. آمار توصیفی با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون فرضیه های پژوهش و مدل ارائه شده با استفاده از معادلات ساختاری (SEM) با حداقل مربعات جزیی (PLS) مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج حاصل از داده های جمع آوری شده از کارکنان دانشگاه پیام نور مرکز تبریز نشان می دهد که یادگیری سازمانی بر بهره وری تأثیر مثبت و معنادار دارد و بر فرسودگی شغلی تأثیر معکوسی و معنادار دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      3 - طراحی مدل ارتقای دو‌سوتوانی زنجیره تأمین با رویکرد مدل‌سازی معادلات ساختاری (مورد مطالعه: صنعت فولاد استان یزد)
      علی مروتی شریف‌آبادی داوود عندلیب اردکانی سید علی میرنژاد فرزاد جوهری نعیمی
      شماره 1 , دوره 13 , بهار 1398
      امروزه با توجه به توسعه و تنوع محصولات شرکت‌ها و نیز رقابت شدید میان آن‌ها، سازمان‌های تولیدی باید به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشند تا از یک سو بتوانند تهدیدات غیرقابل پیش‌بینی در آینده نامطمئن و محیط بی‌ثبات را مدیریت کنند و از سوی دیگر از فرصت‌های موجود بهره کامل را ب چکیده کامل
      امروزه با توجه به توسعه و تنوع محصولات شرکت‌ها و نیز رقابت شدید میان آن‌ها، سازمان‌های تولیدی باید به اندازه کافی انعطاف‌پذیر باشند تا از یک سو بتوانند تهدیدات غیرقابل پیش‌بینی در آینده نامطمئن و محیط بی‌ثبات را مدیریت کنند و از سوی دیگر از فرصت‌های موجود بهره کامل را ببرند. دوسوتوانی را یک توانایی سازمانی در هم‌سویی و کارآیی در پاسخ به تقاضاهای بازار و به‌طور همزمان سازگاری با تغییرات محیطی تعریف می‌کنند. به همین منظور، پژوهش حاضر به دنبال طراحی مدل ارتقای دوسوتوانی زنجیره تأمین در صنعت فولاد است. با توجه به روند روزافزون بهره‌گیری از روش مدل‌سازی معادلات ساختاری و قدرت آن در آزمون فرضیه‌ها، مدل طراحی شده با استفاده از رویکرد حداقل مربعات جزئی مورد آزمون قرار گرفت. سازه‌های مدل طراحی شده، شامل چهار بُعد فرآیند ایجاد قابلیت پویای زنجیره تأمین،توانایی‌های رقابتی ترکیبی،دوسوتوانی زنجیره تأمین و عملکرد شرکت می‌باشد. جامعه آماری این پژوهش را خبرگان صنعت فولاد یزد تشکیل می دهند. برای این منظور تعداد 100 پرسش نامه جهت سنجش مدل در بین این خبرگان توزیع و جمع آوری شد. نتایج نشان می‌دهد که فرآیند ایجاد قابلیت پویای زنجیره تأمین بر دو بُعد دوسوتوانی زنجیره تأمین و توانایی‌های رقابتی ترکیبی،دوسوتوانی زنجیره تأمین بر دو بُعد توانایی‌های رقابتی ترکیبی و عملکرد شرکت و در نهایت توانایی‌های رقابتی ترکیبی بر عملکرد شرکت تأثیر مثبت و معنی‌داری دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      4 - طراحی مدل جامع ارزیابی عملکرد همراه با بهبود قدرت تفکیک پذیری واحدهای تصمیم در تحلیل پوششی داده ها به اتکاء سیستم استنتاج فازی
      نوید شریفی مقصود امیری لعیا الفت امیر یوسفلی
      شماره 4 , دوره 17 , زمستان 1402
      استفاده از مدل تحلیل پوششی داده‌ها-برای ارزیابی عملکرد و رتبه بندی سازمان‌ها- در حال گسترش است. یکی از چالش‌های مهم این مدل، کاهش قدرت تفکیک پذیری واحدهای تصمیم‌گیر در مواجهه با تعداد زیاد ورودی و خروجی است؛ بنابراین هدف پژوهش، توسعۀ مدل جامع ارزیابی عملکرد همراه با بهب چکیده کامل
      استفاده از مدل تحلیل پوششی داده‌ها-برای ارزیابی عملکرد و رتبه بندی سازمان‌ها- در حال گسترش است. یکی از چالش‌های مهم این مدل، کاهش قدرت تفکیک پذیری واحدهای تصمیم‌گیر در مواجهه با تعداد زیاد ورودی و خروجی است؛ بنابراین هدف پژوهش، توسعۀ مدل جامع ارزیابی عملکرد همراه با بهبود قدرت تفکیک پذیری واحدهای تصمیم‌گیر است. در این راستا از کارت امتیازی متوازن برای شناسایی شاخص‌های جامع استفاده شد. برای اولین بار-به‌طور همزمان-از دو رویکرد عینی و ذهنی مبتنی بر تحلیل عاملی و سیستم استنتاج فازی برای کاهش شاخص‌ها و بهبود قدرت تفکیک پذیری واحدهای تصمیم‌گیر استفاده شد. پژوهش از حیث روش‌، توصیفی-تبیینی و از لحاظ جهت گیری تحقیق، کاربردی-توسعه ای است. جامعۀ آماری-برای شناسایی شاخص‌های ارزیابی عملکرد و تدوین قوانین استنتاج فازی-خبرگان مؤسسات آموزش عالی شهرستان سمنان بوده است. همچنین بیست و چهار مؤسسه آموزش عالی شهرستان سمنان برای تست مدل انتخاب شدند. ابزارگردآوری داده‌ها دو پرسشنامه محقق ساخته است. روایی پرسشنامه‌ها به ترتیب توسط روایی محتوا و سازه مورد تأیید قرارگرفت. همچنین پایایی پرسشنامه‌ها به ترتیب به استناد مقدارآلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی بیشتر از 0.7مورد تایید است. دستاورد پژوهش را می‌توان طراحی مدل تلفیقی با رویکردهای عینی و ذهنی برای بهبود قدرت تفکیک پذیری واحدهای تصمیم‌گیر دانست. در این خصوص 26 شاخص شناسایی شد و توسط تحلیل عاملی به 8 سازه تقلیل یافت. همچنین با اتکا به سیستم استنتاج فازی طراحی شده،سازه‌ها نمره دهی شدند. نتایج نشان داد:قدرت تفکیک پذیری واحدهای تصمیم‌گیر توسط مدل پیشنهادی در مقایسه با دیگر مدل‌های مرسوم مبتنی بر رویکردهای عینی و ذهنی بیشتر بوده به طوری‌که تعداد واحدهای کارا در مدل پیشنهادی به 10 مورد کاهش یافته است. همچنین منتج از نتایج آزمون کروسکال- والیس و محاسبه انحراف معیارنمرۀ کارایی؛ مدل پیشنهادی به ترتیب با کسب میانگین رتبه 48.29 و کسب پراکندگی 0.221دارای رتبه کارایی کمتر و پراکندگی نمره کارایی بیشتر نسبت به سایر مدلها است که تأییدی بر بهبود قدرت تفکیک پذیری مدل پیشنهادی می باشد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      5 - بررسی زمینه‌های فشار روانی و آثار آن بر بهره وری عملکرد نیروی انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
      سلیمان ایرانزاده حسین بیورانی مهرداد غفاری زنوزی
      شماره 2 , دوره 8 , تابستان 1393
      منابع انسانی مهم ترین سرمایه سازمان ها و به خصوص سازمان های خدماتی به شمار می آیند. لذا تلاش برای افزایش بهره وری منابع انسانی و جلوگیری از موانع افزایش بهره وری از اهداف اساسی هر سازمانی محسوب می شود. با توجه به وجود فشارها و تنش های روانی در سازمان ها و نقش مخرب آنها چکیده کامل
      منابع انسانی مهم ترین سرمایه سازمان ها و به خصوص سازمان های خدماتی به شمار می آیند. لذا تلاش برای افزایش بهره وری منابع انسانی و جلوگیری از موانع افزایش بهره وری از اهداف اساسی هر سازمانی محسوب می شود. با توجه به وجود فشارها و تنش های روانی در سازمان ها و نقش مخرب آنها در بهره وری نیروی کار، در تحقیق حاضر به بررسی تأثیر فشار روانی و مؤلفه های آن بر بهره وری عملکرد کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز پرداخته شده است. در این پژوهش به منظور سنجش مؤلفه های متغیّر مستقل فشار روانی از پرسشنامه فشار روانی و برای متغیّر وابسته بهره وری عملکرد، از پرسشنامه ی بهره وری عملکرد نیروی انسانی استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق، کلیّه کارکنانی است که در بهار 1392 در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز اشتغال داشتند. جامعه آماری این تحقیق شامل 776 نفر بود که از این جامعه، تعداد نمونه 183نفری حاصل شد. در پژوهش حاضر از روش های آمار توصیفی جهت تلخیص داده ها، از روش های آمار تحلیلی پارامتریک و ناپارامتریک جهت تحلیل نتایج استفاده گردید. نتایج حاصل گویای ان است که فشار روانی و مؤلفه های تشکیل دهنده ی آن بر عملکرد بهره وری نیروی انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز مؤثر می باشند. در پایان مدلی جهت نمایش این تأثیر ارئه شده است. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      6 - طراحی مدل ارزیابی وضعیت سرمایه فکری با رویکرد بهبود بهره‌وری(موردمطالعه: دانشگاه‌های کشور)
      شهین غیاثی محمد حسین پور یداله مهرعلیزاده ماریا نصیری
      شماره 2 , دوره 15 , تابستان 1400
      سرمایه فکری دانش، تجربه و اطلاعاتی است که در سازمان زمینة خلق ارزش را فراهم می کند. این سرمایه به‌عنوان دارایی‌های ناملموس و منابع موجود در یک سازمان تعریف می‌شود که به محصولات، خدمات و فرایندها انتقال یافته، بهره‌وری را بهبود بخشیده، ارزش خلق می کند. این مقاله ابعاد و چکیده کامل
      سرمایه فکری دانش، تجربه و اطلاعاتی است که در سازمان زمینة خلق ارزش را فراهم می کند. این سرمایه به‌عنوان دارایی‌های ناملموس و منابع موجود در یک سازمان تعریف می‌شود که به محصولات، خدمات و فرایندها انتقال یافته، بهره‌وری را بهبود بخشیده، ارزش خلق می کند. این مقاله ابعاد و شاخص‌های اصلی ر ارزیابی سرمایه فکری در دانشگاه را از مدل‌سازی ساختاری تفسیری شناسایی و تحلیل کرده است. تحقیق حاضر ازنظر هدف کاربردی، از جنبه گردآوری داده‌ها توصیفی از نوع پیمایش است. ابزار گردآوری اطلاعات در آن مصاحبه و پرسشنامه است. ابتدا ابعاد و شاخص‌های سرمایه فکری بر اساس مطالعه ادبیات و تحلیل محتوایی و مقایسه‌ای پژوهش‌های مرتبط و مصاحبه با خبرگان و متخصصان شناسایی و سپس با استفاده از متدولوژی تحلیلی نوین مدل‌سازی ساختاری تفسیری روابط بین ابعاد سرمایه فکری که شامل سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه‌ای و شاخص‌های ارزیابی سرمایه فکری در دانشگاه تعیین و به‌صورت یکپارچه تحلیل شده است. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی شامل مقالات معتبر علمی مرتبط و در بخش دیگر نیز خبرگان سرمایه فکری که به روش نمونه‌گیری هدفمند نمونه‌گیری انجام شده است. درنهایت با استفاده از تحلیل میک مک نوع متغیرها با توجه به اثرگذاری و اثرپذیری بر سایر متغیرها مشخص شده است. نتایج نشان داد که مدیریت و دانشجویان از متغیرهای مستقل این پژوهش اند و بقیه متغیرها نیز از نوع متغیرهای رابط بوده، از وابستگی و هدایت‌پذیری بالایی برخورداراند. برای ایجاد تغییر در وضعیت سرمایه فکری دانشگاه باید در این متغیرها تغییر ایجاد کرد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      7 - شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر بهره‌وری سازمان با استفاده از مدل دیماتل
      ندا کیانی رضا رادفر
      شماره 4 , دوره 9 , زمستان 1394
      بهبود کیفی عامل کار، کسب مهارتهای جدید وشناسایی عوامل دیگر به سازمان کمک می کند در جهت ارتقای خود تلاش کند. هدف این مطالعه شناسایی مؤثرترین عامل ها برای ارتقای بهره وری سازمان می باشد. این تحقیق به لحاظ روش از نوع پیمایشی و از حیث هدف، کاربردی است. برای جمع آوری داده ها چکیده کامل
      بهبود کیفی عامل کار، کسب مهارتهای جدید وشناسایی عوامل دیگر به سازمان کمک می کند در جهت ارتقای خود تلاش کند. هدف این مطالعه شناسایی مؤثرترین عامل ها برای ارتقای بهره وری سازمان می باشد. این تحقیق به لحاظ روش از نوع پیمایشی و از حیث هدف، کاربردی است. برای جمع آوری داده های پژوهش، پرسش نامه ای تهیه، با بررسی نظر خبرگان و استفاده از آزمون کرونباخ روایی و پایایی سؤالات مورد سنجش قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از مدل دیماتل، ارتباط بین معیارهای علت و معلول را می توان به یک ساختار هوشمند برای سیستم تبدیل کرد، هدف مدل رتبه بندی و شناسایی شاخص های تأثیر گذار بر بهره وری سازمان صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت و آموزش پزشکی می باشد. نتایج حاصل از این بررسی نشان می دهد که عوامل اجتماعی-روانی تأثیر شگرفی بر بهره وری سازمان دارند. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      8 - بهره وری سرمایه های انسانی در سازمان های راهبردی و طراحی الگوی کاربردی با بهره گیری ازمدل معادلات ساختاری و ماتریس کوواریانس(مطالعه موردی : نیروی دریایی راهبردی ارتش)
      سهراب صادق ابوطالب مطلبی ورکانی زهرا علی پور درویش جمشید صادقی صدقیانی یوسف محمدی مقدم
      شماره 4 , دوره 14 , زمستان 1399
      منابع انسانی با ارزش ترین منابع طبیعی یک کشور است و وظیفه آن به کارگیری نیروی انسانی متعهد در یک سازمان است که با کارکرد و اتخاذ تصمیم‌های صحیح، زیان‌های مادی را جبران کرده و همواره بر سرمایه مادی آن بیفزاید. برخی از کشورهای توسعه یافته مهمترین منبع رشد قتصادی خود را من چکیده کامل
      منابع انسانی با ارزش ترین منابع طبیعی یک کشور است و وظیفه آن به کارگیری نیروی انسانی متعهد در یک سازمان است که با کارکرد و اتخاذ تصمیم‌های صحیح، زیان‌های مادی را جبران کرده و همواره بر سرمایه مادی آن بیفزاید. برخی از کشورهای توسعه یافته مهمترین منبع رشد قتصادی خود را منابع انسانی و توسعه مهارت‌ها شناخته اند. این پژوهش با هدف شناسایی عوامل موثر در الگوی تدوین شده بهره‌وری سرمایه انسانی در نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام شده است. به دلیل کمی بودن روش تحقیق، از مدل معادلات ساختاری استفاده شده و با تنظیم پرسشنامه و ارائه به 30 نفر از فرماندها مناطق و پایگاه‌ها نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که به روش هدفمند در دسترس انتخاب شده بود به اجراء گذاشته شد. نتایج پژوهش بیانگر این است که عواملی از قبیل؛ طراحی و استقرار محیط سازمانی، برنامه ریزی و جذب و نگهداری نیروی انسانی، مکانیزم‌های مدیریتی و آموزشی، بر استراتژی‌های عملی و تعاملی بهره‌وری نیروی انسانی، پیامد‌های رقابت و بهبود عملکرد و کیفیت ماموریت‌های محوله و ایجاد یک سازمان پویا وخلاق، عوامل محیطی سازمان و ضعیف بودن سیستم آموزشی و مدیریت بر استراتژی‌های عملی و تعاملی بهره‌وری نیروی انسانی، ایجاد رضایت در کارکنان، کیفیت روحیه و رفاه افراد موثر در سازمان و نقش حمایتی مدیران در ایجاد و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی بر استراتژی‌های عملی و تعاملی بهره‌وری نیروی انسانی، برنامه ریزی جذب و نگهداری نیروی انسانی و همچنین مکانیزم برنامه ریزی بر پیامدهای بهره‌وری کارکنان و نیروی انسانی تاثیر مثبت و معناداری دارد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      9 - بررسی عوامل اقتصادی – اجتماعی مؤثر بر شادی و بهره‌وری نیروی کار (مطالعه موردی کارگاه‌های صنعتی شهرستان کرمانشاه)
      شهرام فتاحی جهانگیر کرمی منصور محمدی راد
      شماره 1 , دوره 10 , بهار 1395
      هدف از انجام این پژوهش، بررسی عوامل اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر شادی و ارتباط آن با بهره وری فردی نیروی کار بوده است. جامعه آماری کلیه افراد شاغل در 18 کارگاه صنعتی دارای 50 کارگر و بالاتر ( 3747 نفر) در شهرستان کرمانشاه می باشد. هر کارگاه به عنوان یک طبقه در نظر گرفته شد چکیده کامل
      هدف از انجام این پژوهش، بررسی عوامل اقتصادی- اجتماعی مؤثر بر شادی و ارتباط آن با بهره وری فردی نیروی کار بوده است. جامعه آماری کلیه افراد شاغل در 18 کارگاه صنعتی دارای 50 کارگر و بالاتر ( 3747 نفر) در شهرستان کرمانشاه می باشد. هر کارگاه به عنوان یک طبقه در نظر گرفته شده و بر اساس روش نمونه گیری تصادفی ساده با روش تخصیص متناسب نمونه انتخاب گردیده است. داده ها از طریق توزیع و تکمیل پرسشنامه های شادکامی آکسفورد، بهره وری فردی و جمعیت شناختی جمع آوری و با استفاده از نرم افزارهای Spss18 و Eviews 7 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج حاصل از انجام رگرسیون چندگانه نشان داد متغیرهای بهره وری، تعداد فرزند، سلامت روحی، علاقه مندی به کار و خوش بین بودن در زندگی با شادی ارتباط مثبت و معنی دار دارند و متغیر میزان درآمد ماهیانه با شادی ارتباط منفی و معنی داری دارد. علاوه بر این متغیرهای شادی، میزان شرکت در کلاس های کارآموزی، رضایت شغلی، امنیت شغلی، قبول داشتن شغل توسط خانواده و ایمان به خدا با متغیر بهره وری دارای ارتباط مثبت و معنی دار هستند. همچنین فرضیه برابری میانگین شادی و میانگین بهره وری در سطوح متغیر جنسیت( گروه مردان و زنان ) پذیرفته شد. پرونده مقاله

    • دسترسی آزاد مقاله

      10 - توسعه مدل مفهومی عوامل پیش برنده بلاک‌چین در ارتقاء کارآفرینی با رویکرد کیفی
      امیر زندی مهدی مران جوری مقصود امیری یوسف تقی پوریان
      شماره 4 , دوره 16 , زمستان 1401
      هدف از اجرای این تحقیق توسعه مدل مفهومی و دسته‌بندی عوامل پیش برنده بلاک‌چین در ارتقاء کارآفرینی است. روش مطالعه تحلیل محتوای کیفی و ابزار اصلی جمع‌آوری اطلاعات، مصاحبه های نیمه ساختاریافته می باشد. تحلیل داده‌ها با تکنیک تحلیل محتوای ترکیبی جهت‌دار و تلخیصی انجام گرفت. چکیده کامل
      هدف از اجرای این تحقیق توسعه مدل مفهومی و دسته‌بندی عوامل پیش برنده بلاک‌چین در ارتقاء کارآفرینی است. روش مطالعه تحلیل محتوای کیفی و ابزار اصلی جمع‌آوری اطلاعات، مصاحبه های نیمه ساختاریافته می باشد. تحلیل داده‌ها با تکنیک تحلیل محتوای ترکیبی جهت‌دار و تلخیصی انجام گرفت. عوامل شناسایی شده شامل 140 کد باز است که در قالب 6 مقوله اصلی درج و در انتها با استفاده از نرم‌افزار MAXQDA، طبقه بندی و مدل مفهومی ترسیم گردید. به منظور سنجش پایایی و کنترل کیفیت مطالعه حاضر از روش کاپا استفاده شد. ضریب کاپا محاسبه شده بوسیله نرم‌افزار SPSS برابر با 0/950بوده که در سطح توافق عالی قرار گرفته است. نتایج نشان دهنده آن است که 6 مولفه شناسایی شده پیش برنده بلاک‌چین در ارتقاء کارآفرینی شامل؛ اقتصادی، تکنولوژی، سیاسی، قانونی، اجتماعی و محیطی می باشد. با توجه به اینکه فناوری بلاک‌چین هنوز به بلوغ کافی نرسیده و در حال توسعه است، مقطع کنونی فرصت مناسبی برای واحد های کسب و کار می باشد که بتوانند با اتخاذ استراتژی های مناسب ریسک تهدیدهای احتمالی را کاهش داده و با بهره مندی از فرصت‌های بالقوه مزیت رقابتی پایداری برای کسب و کار خود ایجاد نمایند. انتظار می رود یافته‌های حاصل از این مطالعه به عنوان معیارهای کلیدی، یاری رسان مدیران و مسئولین حوزه کارآفرینی باشد. پرونده مقاله
    مقالات در انتظار انتشار

    ابر واژگان

  • صاحب امتیاز
    دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
    مدير مسئول
    سلیمان ایران زاده (استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز)
    سردبیر
    سلیمان ایران زاده (استاد گروه مدیریت صنعتی ،واحد تبریز،دانشگاه آزاد اسلامی ،تبریز،ایران)
    مدیر داخلی
    هوشنگ تقی زاده (استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز)
    هیئت تحریریه
    ناصر میر سپاسی (استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات) نور محمد یعقوبی (استاد دانشگاه سیستان و بلوچستان) مقصود امیری (استاد دانشگاه علامه طباطبائی) بیژن عبداللهی (استاد گروه مدیریت آموزشی دانشگاه خوارزمی،تهران،ایران) مهدی خیر اندیش (استاد گروه مدیریت منابع انسانی دانشگاه هوایی شهید ستاری،تهران،ایران) ابوالحسن فقیهی (استاد دانشگاه علامه طباطبایی) سلیمان ایران زاده (استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز) هوشنگ تقی زاده (استاد دانشگاه آزاد اسلامی تبریز) احمد جعفر نژاد چقوشی (استاد دانشگاه تهران) فرج الله رهنورد (استادموسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی) رضا نجف بیگی (استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران) ناصر فقهی فرهمند (دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز) محمود فیروزیان (دانشیار دانشگاه تهرانorg/) سِوتاپ اونال (استاد دانشگاه کاتیپ چلبی اِزمیر ترکیه) کرم کارا بولوت (استاد گروه اقتصاد دانشگاه آتاتورک ارزوم ترکیه) فریبا تقی پور فرشی (کارشناس انتشارات علمی(مدیر اجرایی)) حسین بیورانی (استاد گروه آمار دانشگاه تبریز) حمیدرضا فرضی (دانشیار گروه ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز(ویراستار ادبی)) نسرین حدیدی (استادیارگروه آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز(ویراستار انگلیسی)) مهدی مهدی پور مقدم ( مدرس گروه مدیریت،واحد سردرود،دانشگاه آزاد اسلامی، سردرود،ایران (ویراستار فنی))
    شاپا: 9979-2716
    شاپای الکترونیکی:7298-2476

    دوره انتشار: فصلنامه
    پست الکترونیک
    product_M92@yahoo.com
    نشانی
    تبریزـ ضلع شرقی اتوبان پاسداران ـ مجتمع دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریزـ ساختمان امتحانات طبقه دوم، دفتر نشریه مدیریت بهره وری کد پستی: 5157944533
    تلفن
    04131966293
    کد پستی
    5157944533

    جستجو

    بانک ها و نمایه ها

    آمار مقالات

    تعداد دوره‌ها 18
    تعداد شماره ها 68
    مقالات چاپ شده 595
    تعداد نویسندگان 5297
    تعداد مشاهده مقاله 52586
    تعداد دانلود مقاله 12989
    تعداد مقالات ارسال شده 3095
    تعداد مقالات رد شده 2275
    تعداد مقالات پذیرفته شده 719
    درصد پذیرش 20 %
    تعداد داوران 273
    آخرین به روزرسانی 22/02/1403